2 mars 2016

Glasverandor

Tänk er en Veranda! En alldeles egen Glasveranda! Att få koppla bort storstadens och vardagens puls och stress. Överfulla tunnelbanevagnar, bussar och all annan trafik!
 
Jag ser min veranda helt klart framför mig. Ett korgmöblemang i mörk rotting, vitmålat med höga fina spröjsade fönster. Mårbacka blommor och rosa pioner i fönstrerna och en massa massa ljus.
 
Jag skulle även inreda med en skön läsfåtölj, en sådan där skön öronlappsfåtölj ni vet, och en bokhylla längs ena väggen som jag skulle fylla med böcker. Det är en av mina stora drömmar! :)
 
 
Bilden ovan ger mig ett sådant inre lugn! Levande ljus har en så lugnande effekt. Med det är också ett av mina missbruk. Jag vågar inte ens tänka på hur mycket ljus som jag förbrukar varje månad...
 
 
Overkligt vackert! Vilka fönster! Sådana här hus finns det ingen massupplaga av vilket jag älskar! Det följer ingen mall utan har sina speciella och unika vinklar, vrår och platsbyggda lösningar. Att det sedan bär på en unik historia från en svunnen tid gör det hela ännu mera spännande! :)
 
Vänner till oss på Dalarö äger ett av de äldsta husen på ön och när dem köpte det fick dem ett gammalt fotoalbum och en dagbok som följde med i köpet och som tillhörde husets tidigare ägare. Det visade sig att det varit ett ställe dit ensamstående mammor gick med sina barn på dagarna. Ett av fotografierna i albumet visar hur det sitter en grupp med kvinnor i deras glasveranda. Så häftigt att dem varit där och att det har hänt för drygt 100 år sedan! Jag blir alldeles lyrisk! :)

 
Sommar! Med en doft av nybakat och bryggkaffe! Jag är absolut ingen bullmamma. Men ibland händer det!

 
Syrener är för mig förknippat med skolavslutning. På Dalarö hade vi flera syrenhäckar som blommade lagom till barnen slutade skolan så det stod alltid en stor bukett syrener på bordet då. Använde även det som dekoration på uppläggningsfat och på bakverk. Så fint! Att bara kunna plocka ifrån trädgården är helt ljuvligt! Ett plus med syrenbuskar är ju att dem håller sig så gröna och fina även efter blommning och långt in på hösten.

 
Vitmålade trägolv och fina korgar. Och så lite utsikt över en lummig trädgård på det! Jo man tackar!
 
 
Eller vad sägs om lite kvällsmys med en bra bok och en kopp te? Stillhelt och Lugn och Ro.
 
Jag tackar ja till det också!
 
 
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar