21 jan. 2016

SekelskiftesDrömmar

 
Hej!
 
Jag fullkomligt älskar sekelskifte när det kommer till hus och inredning. Alla platsbyggda lösningar, högt i tak, spröjsade fönster, vinklar, vrår och lönngångar man kan hitta i dessa gamla fina hus! To die for!
 
Drömmen hade varit att kunna bygga nytt helt i sekelskiftes stil med detaljer hämtade från den tiden.

Breda trätiljor på golven, höga fönster. breda fönsterkarmar, speglar på dörrar och väggar, högt i tak...Och eldstäder!
en favvosyssla jag ägnar mig åt ibland är att sitta på Hemnet och söka på dyraste sekelskiftet i landet. Vilka hus! Det fina med drömmar är att man försvinner in in en energibubbla som omedvetet tillför en massa härlig inspirationsglädje! 
 
 
Bilderna nedan är lånade från bloggen House of Hampton
 
 
Hur häftiga är inte garderoberna/ förvaringen ovan?
 

 
I en hall som denna hade man lätt kunna bjuda upp till dans! Om inte dans, så långbord! Vilken rymd! Och vilken trapp!
 
*Lånad bild*
 
Smycket i rummet, eldstaden! Mysfaktorn skjuter i höjden och den ger en fantastisk värme!
 
*Lånad bild*
 
Öppna spisen ovan inkluderar bokhylla och vedförvaring. Guldstjärna på den! :)
 
 
Lilla V framför vår kakelugn i huset vi hade på Dalarö :)
 
 
Vad jag hade gjort om jag vann typ sisådär 160 miljoner kronor? Lätt! Googlat mig fördärvad på sekelskiftes inredning och byggt helt nytt i samma anda! :)
Byggt ett hus som inte liknar alla andra, utan ett unikt hus design Manhammar :)
 
Btw, på tal om sekelskifte så plöjer jag just nu serien "Fröken Frimans Krig" på SvT Play. Mitt tips för dagen!:)
 
Hoppas ni får njuta av solen i eftermiddag!
Vi ses!
 
 
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar